FL STUDIO FL Studio: Harmless – Tworzenie własnych padów i efektów - rozszerzenie (5) - Wersja do druku +- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl) +-- Dział: FORUM (https://musicproducers.pl/forum-forum) +--- Dział: Kosz (https://musicproducers.pl/forum-kosz) +--- Wątek: FL STUDIO FL Studio: Harmless – Tworzenie własnych padów i efektów - rozszerzenie (5) (/temat-fl-studio-fl-studio-harmless-%E2%80%93-tworzenie-wlasnych-padow-i-efektow-rozszerzenie-5) |
FL Studio: Harmless – Tworzenie własnych padów i efektów - rozszerzenie (5) - FL FAN - 19.04.2014 Tutaj nie będę stawiał na szybkość lecz na jakość i będzie bardziej to skomplikowane, gdyż tutorial też miał być z założenia rozszerzoną treścią dla bardziej dociekliwych i wymagających twórców. Tak jak poprzednio w wersji "na szybko" opcje Chorus ustaw na "Deep", Delay na "Stereoized" i Reverb na "The venue" oraz Comp na "Warming". Oczywiście konfiguracja tych opcji zależeć będzie od formy kompozycji - to tylko ustawienia wyjściowe. Obydwie gałki "attack" (błękitna i zielona) zaznaczone czerwonymi strzałkami, są ustawione na max - podstawa tworzenia płynnie wchodzących padów. Żółte strzałki kolejno z numerami: 1 - Release - ustaw na max, jeśli chcesz aby dźwięk trwał jak najdłużej, "opóźnienie uwolnienia" 2 - Decay - dajemy na max, aby dźwięk nie rozpadał się za szybko, współpracuje z opcją "Release" oraz "Pluck only on release", bo musi być ustawiona na większą wartość aby efekt był odczuwalny. 3 - Unison - Pogrubianie dźwięku, działa podobnie jak "chorus", lecz w przeciwieństwie do "chorus" gdzie działa to na efekt końcowy, tutaj każda nuta jest podbijana zdefiniowaną przez uzytkownika ilosćią tak zwanych "subdźwięków". 4 - Tremolo - przyjemny efekt, który idealnie współpracuje z efektem spod numeru 5 5 - Vibrato - dźwięk delikatnie drga. 6 - Pitch - Regulacja tonacji 7 - Detune - opcja wypaczania tonacji 8 - Harmonic mask mix - Tą gałką ustawiamy barwę dźwięku, gdy ustawimy wszystkie suwaki na zero i przekręcimy gałłkę maksymalnie w prawo, nie będzie słychać za wiele, działa to na zasadzie odcinania częstotliwości i decybeli. Warto tutaj eksperymentować i podnosić pojedynczo suwaki i nasłuchiwać wyniku. Niebieska ramka - SUB - warto pobawić się tymi suwakami, gdyż nadają dodatkowych tonacji, basu, masy i głębi. Dźwięk staje się bardziej masywny, mocniejszy i pełen głębi. Zielona ramka - Korektor - używamy by wykosić niepotrzebne przydźwięki, buczenie i rzężenie. Pomarańczowa ramka - Portamento - włącz i ustaw aby brzmienia przechodziły płynnie bez pominięcia tonów pomiędzy nimi. Ciemnozielona ramka - Filter envelope amount - można za jej pomocą uzyskać dźwięk "spod ziemi" który powoli wychodzi na wierzch, w miarę jak przekręcamy gałkę w prawo. Biała ramka - Filter Frequency - ta gałka odpowiada za "jaskrawość" dźwięku, gdyż moduluje częstotliwością brzmienia dźwięków. Warto wykorzystać działanie gałek po lewej stronie. Błękitna ramka - Resonance amount - nadaje dźwiękowi efekty, często piszczące, świszczące, laserowe, coś czasem jak rozsypane szkło pod wodą, a czasem zwyczajny flow z górnych częstotliwości do niższych - głównie przy kręceniu gałką "ofs" gdy "osc" jest na max , choć polecam różne konfiguracje - warto używać aby dodać jakichś wariacji swoim dźwiękom. Jeśli przestawimy tryb zaznaczony pomarańczową strzałką z "Classic" na "Noise" to będzie to brzmieć jak "elektroniczna woda" lub dźwięki przypominajace 8-bitowe brzmienie w zależności od innych ustawień ( Przypominam tu o możliwościach gałki w ciemnozielonej ramce i jej efekcie wychodzenia dźwięku spod ziemi - w takim połączeniu brzmi to świetnie. Wspomniany efekt "elektronicznej wody" uzyskamy w następującej konfiguracji: Przełączamy na tryb "Noise" i ustawiamy Res - 50%, ofs - 0 % i osc 100 % - działa nawet bez innych efektów. Przy ustawieniu gałek "Delay feedback level" oraz "Delay time" (w sekcji "Delay" na dole pomiędzy "Chorus" a "Reverb") uzyskamy tutaj naprawde niezwykłe pole do popisu przy niewielkim wkładzie pracy, ale należy się posługiwać tym umiejętnie, aby osiągnięty efekt był ciekawy i nie męczył uszu. Inny ciekawy efekt uzyskamy w następującej konfiguracji: Wystarczy włączyć znów tryb "classic" - dodatkowo Reverb oraz Delay i przekręcić gałki "res", "ofs" i "osc" w prawo na max, a gałką "Filter Frequency" (z białej ramki) kręcić od zera do max i znów do zera aby uzyskać wspaniałe efekty specjalne. Ciemnoróżowa ramka - Phaser - użyj, jeśli chcesz nanieść efekt "phaser" (bardziej mi pasuje używać go w gąszczu innych efektów, bo sam w sobie niewiele wnosi) Jasnoróżowa ramka - ta sekcja odpowiada również za barwę dźwięków, przykładowo po przekręceniu gałki "Harmonizer mix" pady brzmią jak kościelne organy. Wspominałem o tym w wersji tworzenia padów "na szybko". Właściwie to tyle potrzeba aby stworzyć naprawde rozwinięte brzmienia, pady i inne efekty przy okazji. Kończę zatem w tym miejscu aby nie zagmatwać całości. Przykładów nie będzie ponieważ musiałbym ich tu podać setki, aby zaprezentować wszystkie te opcje w dowolnej eksperymentalnej konfiguracji - zostawiam eksperymentowanie zatem Wam życząc tym samym owocnej pracy i ciekawych efektów! RE: FL Studio: Harmless – Tworzenie własnych padów i efektów - rozszerzenie (5) - Knifeman - 20.04.2014 dzięki wielkie ciężkie pady zawsze w cenie - nigdy nie wiedziałem jak to porządnie ugryźć RE: FL Studio: Harmless – Tworzenie własnych padów i efektów - rozszerzenie (5) - FL FAN - 21.04.2014 Dziękuję Nożu ! I przy okazji chciałem zaznaczyć, że to nie jest kręcenie i zabawa gałkami na ślepo (jakby się niektórym wydawało) i nie polecam też takiego sposobu, dlatego opisuje pewne zależności między efektami. Oczywiście warto też w pewnym stopniu zdać się na jakąś przypadkowość ale nie można na niej całkowicie polegać, bo bez świadomej wizji niczego konkretnego się nie uzyska, a niektóre konfiguracje, które w przeszłości czymś ciekawym zaskutkowały muszę już znać aby je stosować i rozwijać czy modyfikować. RE: FL Studio: Harmless – Tworzenie własnych padów i efektów - rozszerzenie (5) - Knifeman - 21.04.2014 @FL FAN ... ale przyznasz czasem że funkcja randomize potrafi stworzyć takie rzeczy na które sami nigdy byśmy nie wpadli RE: FL Studio: Harmless – Tworzenie własnych padów i efektów - rozszerzenie (5) - FL FAN - 21.04.2014 Właściwie to teraz zwróciłem uwagę na tę opcję (nigdy nie używałem wcześniej) i faktycznie jako przypadkowość w procesie kreowania efektów i brzmień z pewnością opcja ta może nas uraczyć jakimś świetnym wynikiem. Widzę jednak, że "Randomize" ustawia wszystko za nas i odbiera to poniekąd frajdę z tworzenia i odbiera kontrolę nad dźwiękiem i dlatego z tego też powodu nie polegam jedynie na przypadkach (czy to kręcenie na ślepo czy to właśnie "randomize") i nie polecam nikomu jedynie na tym polegać, bo w ten sposób niczego się nie nauczymy, a przecież czegoś nowego zawsze się chcemy nauczyć |