MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
ABLETON Ableton Live: Compressor - Do czego służy? - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: POMOC (https://musicproducers.pl/forum-pomoc)
+--- Dział: Hardware / Software (https://musicproducers.pl/forum-hardware-software)
+--- Wątek: ABLETON Ableton Live: Compressor - Do czego służy? (/temat-ableton-live-ableton-live-compressor-do-czego-sluzy)



Ableton Live: Compressor - Do czego służy? - KonradFly - 21.10.2015

Witam,

jestem tu nowy i być może ten temat jest banalny, ale naprawdę zależy mi na tym aby dowiedzieć się jak z niego korzystać w prawidłowy sposób. Proszę o krótki i treściwy opis Compressor'a w Ableton Live 9.

Dodam jeszcze, że większość moich postów czy tematów będzie raczej dotyczyła działania instrumentów czy też efektów.

Pozdrawiam, |KonradFly|


RE: Compressor - Do czego służy? - Grisha - 21.10.2015

przejrzyj forum zanim założysz temat, bo nie ma sensu robić bałaganu. tutaj np masz ciekawy temat odnośnie kompresji Kompresja dla poczatkujących, czyli czy warto sobie ty zawracać głowę.


RE: Compressor - Do czego służy? - Zirds - 21.10.2015

Kompresor wyrównuje poziomy głośności pomiędzy najwyższym, a najniższym transjentem w dźwięku. Kompresor trzeba umieć wyczuć, bo jak go użyjesz nieprawidłowo to możesz sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc.


RE: Compressor - Do czego służy? - KonradFly - 21.10.2015

(21.10.2015, 14:34)Zirds napisał(a): Kompresor wyrównuje poziomy głośności pomiędzy najwyższym, a najniższym transjentem w dźwięku. Kompresor trzeba umieć wyczuć, bo jak go użyjesz nieprawidłowo to możesz sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Rozumiem, wyczucie już mam bo słyszę w słuchawkach różnicę i zachowanie dźwięku po ustawieniach atak, release, treshold itd. Nie wiem natomiast co to jest transjent xD ?
Ratio też mnie nurtuje, no i po co jest knee. Różnice w brzmieniu wychwytuję na przykład kompresując kick drum'a. Brzmi bardziej dynamicznie ogólnikowo mówiąc. Ale obawiam się, że coś robię nie tak jak trzeba, ponieważ dostosowanie ustawień zajmuje mi masę czasu.


RE: Compressor - Do czego służy? - Zirds - 21.10.2015

Transjent to ten najgłośniejszy moment (największe odchylenie sinusoidy) w dźwięku.

Do każdego instrumentu, a nawet barwy pojedynczego dźwięku używanie tych samych ustawień kompresora nie zawsze będzie dawał oczekiwane efekty.


RE: Compressor - Do czego służy? - KonradFly - 21.10.2015

(21.10.2015, 15:13)Zirds napisał(a): Transjent to ten najgłośniejszy moment (największe odchylenie sinusoidy) w dźwięku.

Do każdego instrumentu, a nawet barwy pojedynczego dźwięku używanie tych samych ustawień kompresora nie zawsze będzie dawał oczekiwane efekty.

To już wiem, za każdym razem gdy zmieniam barwę lub preset to mi się chrzaini. Muszę od nowa kompresor ustawiać.

Dziękuję


RE: Compressor - Do czego służy? - Rumush - 21.10.2015

Typowe parametry kompresora plus wytłumaczenie. Źródło - https://pl.wikipedia.org/wiki/Kompresor_dynamiki

threshold (dB) – poziom wzbudzania: progowa wartość graniczna, poniżej której sygnał wejściowy nie jest poddawany kompresji, zazwyczaj mieści się w przedziale od −24 dB do −8 dB;
ratio – stopień kompresji: parametr określany zwyczajowo ilorazem n:1, określający jak silnie obniżany jest sygnał przekraczający progową wartość graniczą (threshold), w praktyce mieści się on w przedziale od 1,4:1 do 8:1;
attack (ms) – czas reakcji (oznaczany również jako attack time lub sporadycznie latency): jest to czas, który upływa od wykrycia przez układ sterowania przekroczenia poziomu wzbudzania do zadziałania układu. Krótkie czasy (1–5 ms) stosowane są w kompresowaniu instrumentów perkusyjnych, dłuższe (5–10 ms) w kompresji np. torów wokalu.
release (ms) – zwolnienie, (w sprzęcie spotyka się także oznaczenie hold): czas, po jakim od wzbudzenia kompresor przestaje oddziaływać na sygnał. Zbyt długi czas zwolnienia może doprowadzić do zjawiska „pompowania” kompresora, czyli słyszalnych, równomiernych wahań poziomu sygnału wyjściowego. W większości przypadków czas zwolnienia mieści się w przedziale od 1 do 15 ms.
knee (dB) – ostrość załamania: parametr definiujący czułość układu sterującego. Powoduje zmiękczenie krzywej zmiany poziomu sygnału. Efektem jego działania jest zwiększenie tzw. „przezroczystości” kompresora, czyli usunięcie wyraźnej różnicy między sygnałem skompresowanym a nieskompresowanym. Przykładowo, przy ustawieniu wartości threshold na poziomie −16 db, ratio 4:1 i wartości knee na 6 dB, kompresor zacznie działać już przy poziomie sygnału −21 db, ale będzie to kompresja niemal niezauważalna, a jej stopień będzie wrastał, by osiągnąć faktyczną proporcję 4:1 przy sygnale na poziomie −10 dB.
gain (dB lub skala niemianowana) – (czułość, podbicie) regulacja czułości wejścia kompresora;
volume (dB lub skala niemianowana) – regulacja poziomu sygnału na wyjściu kompresora.