MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum
Bas saturacja - Wersja do druku

+- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl)
+-- Dział: PORADNIKI (https://musicproducers.pl/forum-poradniki)
+--- Dział: Wskazówki użytkowników (https://musicproducers.pl/forum-wskazowki-uzytkownikow)
+--- Wątek: Bas saturacja (/temat-bas-saturacja)



Bas saturacja - igi - 16.03.2023

Witam serdecznie
Ponieważ cały czas u mnie kuleje produkcja basu, to chciałem Was zapytać jakich wtyczek używacie do saturacji. Jest tego trochę, a może ktoś mi doradzi czego używa i co się sprawdza. Mogą być nawet płatne jeżeli warte swojej ceny i z góry dzięki : )


RE: Bas saturacja - OProject - 17.03.2023

Saturacji czy distortion?

FabFilter Saturn
Chow Tape Model - Darmowa taśma - super
IVIG2 - Darmowa
TB_Ferrox - Chyba byla darmowa
Saturation Knob - Darmowa
Izotope Trash - Byla Darmowa
MSaturator - Darmowa
KHS Distortion - Darmowe
FL Studio Limiter/Maximus

Jak chcesz distorion to wiecej wypisze :P


RE: Bas saturacja - FL FAN - 17.03.2023

(16.03.2023, 23:58)igi napisał(a): Witam serdecznie
Ponieważ cały czas u mnie kuleje produkcja basu, to chciałem Was zapytać jakich wtyczek używacie do saturacji. Jest tego trochę, a może ktoś mi doradzi czego używa i co się sprawdza. Mogą być nawet płatne jeżeli warte swojej ceny i z góry dzięki : )

Saturacja basu pozwala uzyskać harmoniczne, natomiast modulacja odstrojenia podkreśli jego transjenty. Mając za sobą wymagające miksy składające się z kilkudziesięciu ścieżek, powiem, że efektami tego typu można uzyskać pewnego rodzaju smak i kolor (wyeksponowanie) nawet w nagromadzonym od innych brzmień miejscu. Także nie tylko korekcja EQ ale i kształt fali mają tu znaczenie przy wymagających miksach.

Do Twojego problemu myślę, że najodpowiedniejszą wtyczką będzie: 


Cytat:PhreePhuzz
  • PhreePhuzz -  wewnętrzne przetwarzanie odbywa się przy użyciu 4-krotnego nadpróbkowania w celu zmniejszenia efektów aliasingu nasycenia. 4-krotne nadpróbkowanie przy użyciu liniowego filtrowania fazowego w celu zapewnienia doskonałej odpowiedzi high-end.  Podkreśla basy nie zniekształcając wysokich tonów. Może także podkreślić high-endowy blask bez zamulania basów. 



Brzmi nie najgorzej:



RE: Bas saturacja - Zirds - 17.03.2023

Ja zaś preferuje mniej inwazyjne zabiegi, mianowicie do basu lubię dać jeden oscylator więcej i go zdestroić/detune i nałożyć bardzo krótkiego pogłosu na wet powyżej 50%, mi to dodaje fajnego frykasa do basu :)


RE: Bas saturacja - In-Tegral - 17.03.2023

(17.03.2023, 3:49)Zirds napisał(a): Ja zaś preferuje mniej inwazyjne zabiegi, mianowicie do basu lubię dać jeden oscylator więcej i go zdestroić/detune i nałożyć bardzo krótkiego pogłosu na wet powyżej 50%, mi to dodaje fajnego frykasa do basu :)
Również preferuje manipulowanie oktawami/falami i czasem fazą.


RE: Bas saturacja - FL FAN - 17.03.2023

Jak już wyżej pisałem nie tylko EQ ale i odpowiedni kształt fali, faza, oscylatory pomagają nad tym zapanować pod warunkiem, że wiesz co robisz.  Zresztą z Twojego postu wynika, że potrzebujesz pomocy odnośnie tworzenia dźwięku o niskich częstotliwościach. Nie będę się tu rozpisywał co jak w której wtyczce bo w sieci masz tysiące przykładów ale dodam, tylko, że ważna jest odpowiednia korekcja. Bas nie zawsze na 100 % w mono to już pisałem w jednym artykule, że potrzebuje czasem poszerzenia ale tylko odrobinę o czym przeczytać można także w piśmie "Estrada i Studio"


Cytat:Powszechnie panuje pogląd, że bas zawsze powinien być monofoniczny, co nie do końca jest zgodne z prawdą i rzeczywistością. Zobaczmy zatem, co należy zrobić, aby niskie tony w naszych produkcjach zyskały na przestrzenności.

(...)




Cytat:
Jakkolwiek wszystkie częstotliwości poniżej 100 Hz – a więc w paśmie często określanym jako subbasowe – powinniśmy (prawie) zawsze miksować w mono, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby poszerzać sygnały o częstotliwościach powyżej 100 Hz. Podążając tą ścieżką w kontrolowany, lecz kreatywny sposób, można zwiększyć odczuwalną moc brzmienia stopy i basu, a także dodać gęstości i wyrazistości w miksie, gdy jest on odsłuchiwany za pomocą systemów stereofonicznych, jak słuchawki, odtwarzacze samochodowe, domowe zestawy hi-fi i tym podobne.


Ważna jest korekcja, ponieważ ciepły ale solidny bas nigdy nie oznacza dudnienia mało głośnik nie wyskoczy - taki bas nadaje się tylko na śmietnik, bo raz rozboli Cię głowa, a dwa głośniki długo nie wytrzymają takiej "jazdy". Tutaj ważne jest doświadczenie a nie wiara na słowo, że bas to musi rozsadzać wszystko co napotka na swojej drodze. Poniżej dwa z korektorów użytych na próbce którą wstawiłem w pierwszym poście.

[Obrazek: bass.jpg]

Dla efektu jaki tam uzyskałem możesz użyć wtyczki pokładowej "Frequency Shifter" w FL STUDIO:

[Obrazek: FS.jpg]



Na koniec zapraszam do artykułów:
Cytat:Miksowanie basu
Bass Special - wszystko co musicie wiedzieć o basie



RE: Bas saturacja - Recoil83 - 17.03.2023

Nie używam saturacji na basie, w zależności czy jest syntetyczny czy orkiestralny czasami traktuję EQ i podstawowymi efektami jakie są, często używam transient shapera żeby coś podkreślić, ale wszystko zależy od kontekstu, bo można np. eksperymentować to czasami nie wiadomo jaki będzie wynik.


RE: Bas saturacja - agro - 18.03.2023

Ja zawsze stosuje layering dla subbassu zazwyczaj podstawowe kształty fali i cięcie na eq od 40 do 100, w zależności od gatunku, a potem layering od 100 w górę. :)


RE: Bas saturacja - suds - 19.03.2023

TAL-Tube, świetna darmowa emulacja saturacji lampowej

ciężko Ci doradzić nie wiedząc o jakiej barwie mówisz - czy jest to bardziej arpowaty bas z krótkim decayem, czy raczej wydłużone delikatne nuty, jak pad? albo jak dużo spektrum okupuje / na ile rozkręcony masz cutoff?


RE: Bas saturacja - igi - 19.03.2023

(19.03.2023, 14:30)Mało co kręcę bo używam Flexa w FL-u i stąd było moje pytanie napisał(a): TAL-Tube, świetna darmowa emulacja saturacji lampowej

ciężko Ci doradzić nie wiedząc o jakiej barwie mówisz - czy jest to bardziej arpowaty bas z krótkim decayem, czy raczej wydłużone delikatne nuty, jak pad? albo jak dużo spektrum okupuje / na ile rozkręcony masz cutoff?



RE: Bas saturacja - igi - 19.03.2023

Bardzo dziękuję wszystkim za odpowiedzi! : )
Może błędem z mojej strony było, iż nie napisałem że chodziło mi o saturację basu we Fleksie w FL-u
Wychodzi na to że tradycyjnie temat jest złożony.
Czy przykładowo użycie Nexusa może pomóc w moim problemie, czy tamtejsze basy też potrzebują „takich cudów” żeby dobrze brzmiały? : /
Pozdrawiam serdecznie


RE: Bas saturacja - FL FAN - 19.03.2023

Nikt nie zabroni CI subtelnych modyfikacji, na przykład za pomocą stockowej wtyczki "Fruity Blood Overdrive"

[Obrazek: Fruity-Blood-OVerdrive.jpg]

Zawsze coś tam osiągniesz, pewną miękkość i ciepło ale pamiętaj, że dobre brzmienie składa się czasem z wielu nieznaczących niby nic osobno modyfikacji. Efekt końcowy to wynik składowych, których użyjesz na wejściu



RE: Bas saturacja - suds - 20.03.2023

jeśli nie siedzi Ci bazowe brzmienie basu, to może weź inną wtyczkę?

edit: spróbuj też ModernExciter. to nie saturacja, ale bardzo fajnie uwypukla bas (pokrętło low)


RE: Bas saturacja - igi - 16.05.2023

Witam serdecznie

Pozwolę sobie odświeżyć swój temat.
Pytanie zapewne błache, ale o to się Was nie dopytałem.
Chciałem zapytać czy dobrze robię, że po użyciu saturacji wyrównuję głośność o tyle ile saturacja podgłośniła dany instrument. Robię to w taki spokób że po saturacji dodaję w oknie z efektami wtyczkę Fruity Balance i równam do takiego poziomu jak był przed saturacją.
Z góry dziękuję za pomoc
Pozdrawiam


RE: Bas saturacja - FL FAN - 16.05.2023

W kompresorach to się nazywa funkcja  "make-up"  (output) wzmacniacz końcowy kompensuje tłumienie wprowadzone przez kompresor. Chodzi o to, aby głośność odczuwalna była taka sama przed i po kompresji by mieć trzeźwą ocenę czy kompresja działa poprawnie.

Korekcja korektorem powinna odbywać się w sposób subtraktywny i zawsze należy doprowadzić materiał po korekcji do takiego samego poziomu jaki był przed korekcją. Inaczej lepiej zabrzmi to, co jest głośniej.

Także jak najbardziej - jeśli uzyskałeś już satysfakcjonuje Cię brzmienie, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby je wyrównać do poprzedniego poziomu głośności. Walka jest o barwę i charakterystykę częstotliwościową (wyeksponowanie), a niekoniecznie o głośność.

Zawsze należy dążyć do zrównoważenia w charakterystyce częstotliwościowej i głośności - a poziomy głośności są często już determinowane przez swoje miejsce w miksie i właśnie swoją charakterystykę częstotliwościową. Czasem bywa tak, że zmieniając jeden element pociągamy za nim zmiany które również wymagają ingerencji


Mała uwaga z j. polskiego: https://sjp.pwn.pl/sjp/blahy;2445251.html


RE: Bas saturacja - igi - 16.05.2023

FL FAN - Bardzo dziękuję za szybką i wyczerpującą odpowiedź : )