108 Punktów Dotyczących Produkcji - Wersja do druku +- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl) +-- Dział: PORADNIKI (https://musicproducers.pl/forum-poradniki) +--- Dział: Wskazówki użytkowników (https://musicproducers.pl/forum-wskazowki-uzytkownikow) +--- Wątek: 108 Punktów Dotyczących Produkcji (/temat-108-punktow-dotyczacych-produkcji) |
108 Punktów Dotyczących Produkcji - The Timbrer - 7.11.2012 Jako że się poczułem jako moderator postanowiłem coś dla forumowiczów zrobić: PS. Nie myślcie że 100% z tych punktów są prawidłowe i jeżeli jest tu napisane że wszystko należy kompresować to wcale nie koniecznie tak musi być :+ 108 PUNKTÓW DOTYCZĄCYCH PRODUKCJI 1) Używaj dobrych sampli zamiast spędzania wieków na jednym o słabej jakości... 2) Kup najlepsze monitory na jakie Cię stać 3) Zmuś siebie do zaaranżowania utworu tak wcześnie jak to możliwe zamiast spędzania godzinę nad przyzwoitym 8-barowym loop'em 4) Nie przekompresuj niczego - używaj kompresora mądrze i wtedy tylko kiedy jest taka potrzeba 5) Daj trochę Overdrive'u na dźwięki (prawie każde) doda to takiej mocy trackowi 6) Używaj kupę Tape Delay'u z Logic'a 7) Naucz się grać na pianinie i naucz się muzycznej teorii do tego nie zastanawiaj się który plugin jest "najlepszy" po prostu ogarnij jeden ale konkretnie 8) Nigdy nie oczekuj że będziesz w stanie się z tego utrzymać 9) Zdobądź analizator spektrum 10) Kup dobre krzesło xD 11) Muzyka jest matematyką. Muzyka ma zasady. Były one od setki lat, dlatego że działają. Istnieją w prawie każdym rodzaju muzyki. Nie próbuj od nowa wymyślać zasad w każdym nowym tracku. Najpierw naucz się przestrzegać tych zasad by później dopiero je łamać. 12) Spędzaj całe noce na tym, aby wykrecać/znajdować nowe dźwięki, by później mieć ich mnóstwo dostępnych, gdy przyjdzie czas aranżacji. 13) Posprzątaj swoje projekty, a także pozbywaj się niechcianych częstotliwości. Wszystko poza bassem i kickiem MOŻE być ścinane poniżej 100 Hz 14) Kupuj tylko to, co Ci się przyda nie dlatego że uważasz że tak ma być 15) Jeżeli będziesz poprawnie pytał i mądrze to szybko się poprawisz 16) Nie rób nic na siłę jeżeli nie możesz się skoncentrować. Jeżeli nie ma z tego zabawy nie jest to tego warte. Muzyka to odzwierciedli. 17) Ignoruj zasady muzyki dopiero gdy nauczysz się ją pisać we własny sposób. Dalej martw się jak zrobić żeby brzmiało to dobrze. Lub zatrudnij osobę do profesjonalnego mixu ;D 18) Pamiętaj nie patrz na innych, ponieważ jak zasady mówią nigdy z tego nie wyżyjesz, dlatego komponuj w to co wierzysz. 19) Twoja muzyka musi być "chwytliwa" jeśli chcesz żeby ludzie do niej tańczyli. 20) Rozmawiaj z innymi ludźmi, którzy wiedzą od Ciebie więcej 21) I upewnij się że wiedzą o czym mówią xD 22) Nie bój się wstawić utworu który ma części zrippowane od innych - zawsze jakaś nauka i zawsze możesz powiedzieć że opinia innych jest gówno warta xD 23) Nigdy nie pal "zioła" jeśli masz zamiar robić jakieś nowe synthy/dźwięki. Będziesz siedział godzinami nad najgorszym dźwiękiem jaki w życiu słyszałeś 24) Pal "zioło" jeżeli masz zamiar mixować utwór. Da Ci to inne spojrzenie (Lub naucz się medytować do muzyki) 25) Słuchaj swoich mixów na zewnątrz pokoju w którym jesteś 26) Słuchaj swoich mixów na najgorszym CD playerze jaki masz 27) Słuchaj swoich mixów bardzo cicho i bardzo głośno 28) Naucz się w 100% jednego syntezatora, dzięki czemu pomyślisz o jakimś dźwięku i będziesz umiał go wykręcić 29) Przeczytaj od początku do końca manual do DAWa 30) Limituj każdy kanał 31) Więcej redukuj niż podbijaj w EQ 32) Nie spędzaj kupe czasu na forach mówiąc jak robić muzykę - Rób ją 33) Zdobądź dobre słuchawki, dobre monitory, rób przerwy co 30 minut, utrzymuj swój słuch trzeźwym, nie pal za dużo. Głośniki rozstaw na wysokości uszu na równej odległości. Wyjdź i rób milion innych rzeczy. Będziesz "trzeźwiejszy" przy następnym posiedzeniu przed DAWem 34) Używaj EQ/Kompresji mądrze. To naprawdę robi różnice 35) Kup i naucz się korzystać z samplera zamiast tego gównianego Drum Kita 36) Nie sprzedawaj elektrycznej gitary. Będziesz jej później pottrzebował 37) Dla mnie aranżacja jest wciąż najtrudniejszym elementem tworzenia muzyki i to jest także moment gdzie znajomość niektórych zasad może Ci naprawdę pomóc jeśli się zatrzymałeś, możesz posilić się pewnymi standardowymi zasadami i zobaczyć czy działają. 38) Słuchaj dobrze brzmiących nagrań i staraj się je zrozumieć. Rzeczy takie jak dużo razy wielokrotność 8 jest powtarzana w sekcji, kiedy wprowadzać nowe elementy, kiedy je wyprowadzać, jak tworzyć napięcie, kiedy mieć zniesienie napięcia. 39) Idź do http://www.mixingwithyourmind.com/ i kup książkę! 40) Przejścia są bardzo ważne. Na przykład: Jeżeli masz 8-barowy loop który naprawdę lubisz, ale kiedy przy 16 barach zaczyna brzmieć nudno stwórz dobre przejście: Powiedzmy w 7 barze wchodzi ładne sweep drum fill, trochę FXów potem przejdź do 9 baru ładnym długim cymbalem lub delayem który utrzyma przejście do 11 lub 12 baru. Robiąc tak przedłużyłeś dwukrotnie swojego loopa nie ingerując w niego. Proste? 41) Ogarnij swój sprzęt na 1000% 42) Nie kupuj miliona nowych narzędzi. Zajmie Ci to lata aby je ogarnąć. Naucz się robić świętną muzykę tym co masz. 43) Jakość nie ilość 44) Spróbuj robić dźwięki których nikt jeszcze nie zrobił. Przecież nie chcesz brzmieć jak każdy inny. 45) Słuchaj tak dużo muzyki jak tylko możesz z różnych gatunków! Staraj się wpływać tym co lubisz na swoją muzykę. Nie myśl że jest dokładny dźwięk jaki musisz stworzyć. Eksperymentuj i baw się dobrze. 46) Usiądź z dobrą parą słuchawek i posłuchaj muzyki. W trakcie padu narysuj stopień dźwięku i zapisz, umieść każdy dźwięk który słyszysz. Każdy efekt, panning itp. Zapisz wszystko co zauważasz. Im więcej będziesz tego robił tym bardziej będziesz to zauważał. 47) Nie ważne jaki twój utwór nie jest zajebisty zawsze będzie lepszy. Podobanie to pojęcie względne ;] 48) Naucz się grać na instrumencie. Najlepsze utwory są robione przez ludzi którzy mają delikatny stopień umiejętności muzycznych 49) Renderuj tracki do MP3/WAV. Będą one łatwo dostępne więc będziesz mógł je zagrać gdziekolwiek zechcesz. Na przykład dodaj je losowo do playlisty 50) Łatwiej dostrzega się elementy które brzmią dobrze/źle gdy ekran jest wyłączny. Naturalne pomysły wydają się rozwijać lepiej 51) Kiedy aranżujesz w trakcie odsłuchu wyłącz ekran. Zdziwisz się jaką uwagę skupiasz na DAWie i playliście 52) Nie używaj poszerzaczy stereo. Nagraj więcej niż raz i użyj panningu 53) Używaj podkładki pod mysz bo po chwili może przestać działać :+ 54) Traktuj efekty jako przyprawę w gotowaniu. Dodawaj tylko szczyptę a nie wsypuj całego słoika xD. Będzie smakować lepiej. (Knifeman chyba woli rosół z vegety xD). Gdy dodajesz efekt zamknij oczy i wyłączaj efekt i go włączaj, by zobaczyć różnicę jeżeli gra lepiej zostaw go. (Jeżeli chcecie porównać to do analogii to to będzie smakowanie potrawy) 55) Zamykaj oczy tak często jak tylko możesz. Zauważyłeś że jak zgasisz światło to telewizor gra głośniej? Kwestia skupienia się na pewnych rzeczach 56) Zrób tamplate w którego wskład wchodzą VST i efekty. Niech również zawiera wszystkie sendy/busy i routy. Po prostu zoorganizuj się, by nie wpaść w bałagan 57) High passuj efekt senda. 58) Kiedy kreujesz miejsce w mixie albo ambient spróbuj napisać to w 150 BPM i zwolnić tempo o 20-40 BPM i pracuj na tym tempie. Jest to szybkie ale daje radę 59) EQ jest twoim przyjacielem. Zapomnij o tych ludziach którzy wmawiają Ci ze potrzebujesz tych analogowo brzmiących kompresorów i saturatorów i high-end reverb'ów by zdobyć ten "profesjonalny dźwięk". Najważniejszą rzeczą jaką możesz zrobić by brzmieć jak pro to nauczyć się po prostu EQ. Separacja, cutowanie i high- pass filtering są niezwykle ważne 60) Weź track z instrumentem. Skopiuj 3-4 razy i zlajeruj każdy z osobna z innym dając na kanał w mikserze każdemu jego własny EQ shelf. Podaj daj parę FXów i zlajerłuj by pasowało. Rada: kiedy dajesz offset dla drumów dodaj od -30 do -40 ms offsetu dla snaru. Mix będzie mocniejszy i głośniejszy i delikatnie czystszy. 61) Potrzebujesz bardziej studyjnych monitorów niż drogiego syntezatora. Jeśli już masz dobre monitory wciąż pracuj na tym co masz niż kupuj drogi syntezator 62) Pobierz http://www.audiodamage.com/downloads/product.php?pid=ADF002. Naprawdę! (Darmówka) 63) Odkryłem że kiedy EQujesz lepiej brzmi CUT niż BOOST (Naturalniej?). Kolejną rzeczą której się nauczyłem jest fakt że albo należy manualnie automatyzować parametry dla dynamicznego dźwięku albo nawet routować LFO wszędzie. Rób 15 minutówą przerwę co 90 min. Nie słuchaj tego samego loopa przez więcej niż 10 min. Pracuj na niskiej głośności 64) Jeżeli masz reverb na sendzie, balans powinien być uzykiwany przez ilość senda effect powinien być ciągle na 100% 65) Jeżeli masz reverb na rytmicznym elemencie jak snare clap, Decay reverba powinein spaść blisko ciszy tuż zanim następny wejdze. NMa przykład track o tempie 120 BPM i 4x4 patternach czas pomiędzy snare'ami jest 1 s ( mowa o dubstepie) Reverb na snarze powinien być ustawiony na 900-950 ms. Spróbuj dać kompresor na reverba oraz sidechain do kicka. Da to kickowi mnósto miejsca do oddechu. 66) Wysłanie kanału do bus'u z pitch shifterem może sprawić sporo zabawy, dodać świetnych harmonicznych efektów i rzeczy tego typu. 67) Utrzymuj etapy produkcji odzdzielnie. Czyli: 1) Zaaranżuj 2) Zmiksuj 3)Zmasteruj 68) Snare ----> Długi reverb ---> Kompresor ----> Gate ----> Room reverb by uzyskać gruby snare. Zamień kompresor z gatem by uzyskać inny dźwięk l) 69) Staraj się pracować z uczuciem, czasem pracuj w nietypowym miejscu 70) Nie bój się używać masteringowych pluginów na subgrupach od drumów 71) Spróbuj przepuścić pluginy przez gitarowe pedały tylko po to by zyskać trochę analogowaego brzmienia, dodać im tego ciepła i pozbyć się cyfrowego chłodu 72) Dodaj sampl i zwolnij go do połowy lub nawet ćwiartki i potem pobaw się głośnością. Możesz uzyskać fajne dźwięki 73) Używaj kolorów i markerów w trackach. Utrzymasz tym porządeczek. 74) Zamiast LFO na cut offie od bassu użyj od tego kontrollera MIDI. Doda to pewnego odczucia "człowieczego". Czasem warto zwolnić utwór i kręcić pokrętłem wtedy i wrócić do normalnego tempa. Mam nadzieję że nie zasnąliście xD Jeszcze 1/4 nie przejmujcie się xD 75) Po zrobieniu jakiegokolwiek dźwięku wykręć go na maks możliwośći i wyeksportuj. Będziesz mógł go jeszcze kiedyś wykorzystać. Po za tym pomoże Ci to zbudować twoją bibliotekę dźwięków. 76) Ogranicz siebie do jednego synth'a na dwa tygodnie kiedykolwiek otworzysz DAW'a 77) Spróbuj ograniczać siebie. Dawać sobie zasady. NP: Do tego tracka użyję tylko tych sampli lub użyję tylko synthów zrobionych z wokali. Ograniczenia wzmacniają kreatywne myślenie 78) Używaj delikatnego limitera zamiast kompresora na drumach. Może nawet zmiksuj to z saturacją 79) Layeruj i resampluj dźwięki by stworzyć super nowe wersje twoich dźwięków ale nie bassy pamiętaj. Działa to dobrze na padach, drumach prawie na wszystkim 80) W trakciedni "nienatchnionych", zoorganizuj swoją bibliotekę sampli, by mieć do nich szybji dostęp gdy będziesz miał inspirację. 81) Scisz mastera gdy będziesz miksował wysokie częstotliwości. Usłyszysz je mniej płasko. 82) Pomyśl o przesterze jako o energii. Im bardziej przesterowany dźwięk tym bardziej energiczny. Przesteruj niektóre (NIEKTÓRE KNIFE!) by stworzyć pewien kontrast i zachwycenie. 83) Kiedy EQujesz używaj niskiego Q by nadać bardziej naturalny dźwięk (okolice bassu mam na myśli). Wyjątkiem jest kiedy bardzo ostrożnie usuwasz niemiłe częstotliwości wtedy dduże Q jest potrzebne. Używaj takża analizatora częstotliwości by mieć jakąś wizualizację gdzie niemiłe częstotliwości mogą być 84) Nie przesadzaj z jakością drumów, chyba że chcesz brzmieć jak robot. 85) Podbijaj i zróżnicuj części drumowe tracka poprrzez duplikowanie sekcji i dodawania wariacji na końcu każdych dwóch barów. 86) Kiedy kręcisz leada na syntezatorze dodaj ekspresję swojemu dźwiękowi bawiąc się velocity, key-range'm itp 87) Trzymaj drumy i bass blisko innymi słowy związanymi ze sobą 88) Dobrze się zorganizuj 89) Nigdy nie pracuj na jednym pliku w trakcie całego projektu. Kiedy plik się scrashuje jesteś w dupie. Ale także daje ci to możliwość powrotu do pewnych kwestii. Na przykład do poprzedniej wersji mix'u itp 90) Utrzymuj zdrowie fizyczne i psychiczne. Pomoże Ci to być bardziej skupionym i kreatywnym 91) Pobaw się czasem z LFO na kicku. Można z tego coś ugrać 92) Używaj arpów na drumach. Pobwa się z głosnością i otrzymasz te glitch soundy niskim kosztem 93) Używaj arpów na dowolnym dźwięku na tracku 1 i 2 gdziekolwiek ten dźwięk moze być zsidechainuj kompresor lub gate'a do arpa na tracku 1 zautomatyzuj arpa i to wszytsko 94) Wiele syntezatorów ma funkcję "RANDOM". Warto go używać na arpach czasem komputer coś ładnego nam zaoferuje 95) Jeżeli chcesz uzyskać ten ładny glitch efekt użyj trochę efektów i kompresor po nich. Próg daj niski pobaw się attackiem i releasem i ratio. 96) Mix zaczyna się z minutą kiedy zaczynasz nowy utwór. Podstawą mixu jest to, by zdać sobie sprawę z faktu ze jeden dźwięk drugiemu wchodzi na stopę. 97) Używaj sampli stereo. Dzięki temu nie będziesz musiał się bawić w ich poszerzanie co da bardziej naturalny efekt. 98) Naucz się skrótów klawiszowych w swoim DAWie. 99) Pamiętaj, że jeśli oddajesz track do masteringu maksymalny szczyt może być na -5Db! 100) Utrzymuj projekt czystym, zorganizowanym i inspirującym. Wyłącz telefon , internet. Nie pozwól sobie przeszkodzić. Zdobądź dobre krzesło i oświetlenie. Nasze otoczenie i humor może mieć większy wpływ na nas niż możemy się tego spodziewać 101) Ustaw sampler z kilkoma róznymi dźwiękami perkusyjnymi. Dziwne hitsy, clinksy, chimesy, hatsy... cokolwiek, wsadź do patternu perkusyjnego idź do selector'a samplowego zamiast key selector'a podziel równo sample tam (by żaden nie grał w tym samym czasie co drugi) i ustaw LFO samplera na tym. Ustaw LFO speed na tym według uważania 102) Używaj losowych midi efektów by dać fajnego uczucia drumom. Czasem to będzie velocity, czasem inny. Bądź kreatywny 103) Ogranicz siebie do tego co masz dostępne i skup się na produkcji! Czytaj o teorii, posłuchaj blues'a. Ci goście robią świętną muzyką używając tylko jednej nylonowej struny! Szukaj inspiracji. Kopiuj melodie by zobaczyć jak zostały napisane. Bądź jak detektyw śledź! 104) Usuń nie potrzebne rzeczy w bicie. Daj mu trochę oddechu. Ciężko jest przypomnieć sobie co jest ważne kiedy na raz leci ci 150598 rzeczy. Upewnij się że pojedyńczy track jest wystarczająco silny dopiero wtedy layeruj 105) Chodź wokół pokoju i tańcz jak niedorozwinięty do swojej muzyki. Jest fajnie! Da ci to mniej krytyczny słuch. Da ci to otwartość na to co jest dobre a nie to co złe 106) Staraj się przekazać mocje ludziom którzy słuchają twoich tracków. Stwórz je sobą 107) Jeśli chcesz by ludzie byli zachwyceni twoim "wyrobem" daj im ku temu powód! Emocje które przekazujesz utworowi są naprawdę mocne! Jeżeli jesteś melancholikiem twoje utwory też taki będą. 108) Przyspiesz prędkość myszki. Szybsza myszka = szybszy workflow! Mam nadzieję że nie zasnęliście Jak pomogłem daj plusa. Podziękował RE: 108 Punktów Dotyczących Produkcji - Afterthought - 7.11.2012 Sporo przydatnych wskazowek ale nie wszystkie zrozumialem, moglbym dopisac kilka wlasnych ale nie chce mi sie :P Moze kiedys To sa twoje przemyslenia czy czyjes ?? ;> RE: 108 Punktów Dotyczących Produkcji - The Timbrer - 7.11.2012 Po części moje. Jednak w grubej większości nie. Bazowałem na podobnym poście na zagranicznym forum a także na paru innych rzeczach z internetu. RE: 108 Punktów Dotyczących Produkcji - Herman - 8.11.2012 część bardzo przydatne, część zabawne, część oczywiste, z pozostała częścią się nie zgodzę xd RE: 108 Punktów Dotyczących Produkcji - RaNi/Works - 8.11.2012 Może się przyda... ale i tak nie mam weny RE: 108 Punktów Dotyczących Produkcji - sowa - 8.11.2012 ja bym dodał jeszcze jakiś punkcik z częstotliwością zapisywania projektu albo o atuosave coś w ten deseń bo nikt nie zna dnia i godziny kiedy skurwysynek się zawiesi RE: 108 Punktów Dotyczących Produkcji - RaNi/Works - 8.11.2012 hah sowa. Mówisz o moim PeCecie. Jak wezmę sobię dam jakąś wtyczkę wizualizacyjną, to projekt się nie otwiera bo zawias dlatego timbrer musisz edytować bo ten punkt jest nade ważny. Xd RE: 108 Punktów Dotyczących Produkcji - ProCkers - 8.11.2012 No akurat FL w kwestii autosave i odzyskiwania projektów baardzo kuleje, inne dawy sobie z tym radzą Co do punktów to niektóre z nich się przydadzą, ale są takie z którymi nie idzie się zgodzić RE: 108 Punktów Dotyczących Produkcji - Wappa - 8.11.2012 masz + za 23) xD jakie to trafne RE: 108 Punktów Dotyczących Produkcji - Knifeman - 8.11.2012 54, 82 RE: 108 Punktów Dotyczących Produkcji - The Timbrer - 8.11.2012 Stopień zbąkania jest wprost proporcjonalny do gównianości dźwięku |