No hej.
1. Czasami tak, czasami nie. Jak wpadnę na jakiś motyw, to potem sobie go przenoszę do innej tonacji, zawsze sprawdzam jak stoi bas. Każdy akord ma swoją nutę basową, i wybieram tę tonację, w której najlepiej brzmią te "suby". Badania dowiodły, że najmocniej odczuwamy bas o częstotliwości 49 Hz, czyli na nucie G1, dlatego większość energicznych kawałków jest właśnie w G. Widzę, że gustujesz w bigroomowych klimatach, to podzielę się z tobą spostrzeżeniami największego producenta tego gatunku - Maartena Vorwerka na temat tonacji:
Ale ostatnio coraz częściej zaczynam utwór od progresji akordów, więc od razu wybieram tonację utworu, a potem zabieram się za wymyślanie motywu
2. Jeśli chodzi o stopę, to zależy od gatunku. W big roomie czy trapie obowiązkiem jest, by była w odpowiedniej tonacji, ale już w housie nie będzie to aż tak słyszalne, gdyż housowe stopy są krótkie. W dubstepie i pochodnych też radzę stroić stopę.
Dodam, że w niektórych gatunkach bardzo ważne będzie też dostosowanie werbla do tonacji. Hihaty natomiast raczej nie mają żadnej określonej wysokości, więc nimi bym się nie przejmował, tak samo clapy.
3. Zależy jaki sampel. Jeśli ci się podoba stopa, to możesz ją "zpitchować", jeśli wystarczy zmiana o np. tylko pół tonu. Ja ci proponuję też spróbować obciąć z tej stopy dół, a dołożyć część odpowiadającą za wysokość (niższe częstotliwości) z innej stopy Ja tak często robię ze stopami i werblami, ale musisz mieć do tego trochę skilla, ogarniać dobrze EQ.
Jeśli chodzi o efekty, to upliftery radzę ci się nauczyć robić samemu, bo to nic trudnego, a trudno się je pitchuje.
1. Czasami tak, czasami nie. Jak wpadnę na jakiś motyw, to potem sobie go przenoszę do innej tonacji, zawsze sprawdzam jak stoi bas. Każdy akord ma swoją nutę basową, i wybieram tę tonację, w której najlepiej brzmią te "suby". Badania dowiodły, że najmocniej odczuwamy bas o częstotliwości 49 Hz, czyli na nucie G1, dlatego większość energicznych kawałków jest właśnie w G. Widzę, że gustujesz w bigroomowych klimatach, to podzielę się z tobą spostrzeżeniami największego producenta tego gatunku - Maartena Vorwerka na temat tonacji:
Cytat:I normally base the key of the track on what goal you want to achieve with the track.
G = I’ve think that this key carries the most energy for cool/tough tracks
F = Also cool but you can give the low end a bit more low.
E = For really Low kick based tracks
A = For more emotional melodies and stuff.
C,D and B = more for commercial happy stuff.
The key in minor makes it a bit more sadder and darker. The key in major a bit more happy and open
Ale ostatnio coraz częściej zaczynam utwór od progresji akordów, więc od razu wybieram tonację utworu, a potem zabieram się za wymyślanie motywu
2. Jeśli chodzi o stopę, to zależy od gatunku. W big roomie czy trapie obowiązkiem jest, by była w odpowiedniej tonacji, ale już w housie nie będzie to aż tak słyszalne, gdyż housowe stopy są krótkie. W dubstepie i pochodnych też radzę stroić stopę.
Dodam, że w niektórych gatunkach bardzo ważne będzie też dostosowanie werbla do tonacji. Hihaty natomiast raczej nie mają żadnej określonej wysokości, więc nimi bym się nie przejmował, tak samo clapy.
3. Zależy jaki sampel. Jeśli ci się podoba stopa, to możesz ją "zpitchować", jeśli wystarczy zmiana o np. tylko pół tonu. Ja ci proponuję też spróbować obciąć z tej stopy dół, a dołożyć część odpowiadającą za wysokość (niższe częstotliwości) z innej stopy Ja tak często robię ze stopami i werblami, ale musisz mieć do tego trochę skilla, ogarniać dobrze EQ.
Jeśli chodzi o efekty, to upliftery radzę ci się nauczyć robić samemu, bo to nic trudnego, a trudno się je pitchuje.