Mam 6 letnie "wykształcenie" w szkole muzycznej, więc już ci mówię:
To niebieskie kółeczko to wszystkie tonacje durowe. Zaczynając od C- dur idzie się o kwinte w dół lub w górę i jest nowa tonacja z większą ilością znaków przykluczowych (w dół bemoli, w górę krzyżyków)
Idąc do środka widzisz po kolei wszystkie następne dźwięki w gamie czyli wszystkie w tonacji
Każda tonacja durowa ma swoją molową, która ma takie same dźwięki, te same znaki przykluczowe. Gama molowa jest zbudowana zawsze na 6 stopniu gamy durowej. Jest ona w żółtym kółeczku.
Dźwięki kończące się na -as to te z bemolami a te z -is to te z krzyżykami.
Tak można je używać zależy w jakiej tonacji jest utwór np. jesteś w D to możesz używać Fis i Cis, a nie ktrórych białych zamiast tego nie.
W sumie to w niektórych gatunkach można wszystkich używać, ale w tych bardziej melodyjnych już raczej nie
Ogólnie wierz mi to ma duży sens
Jak coś chcesz wiedzieć to pytaj ja to ogarniam.
Aha, każdy utwór można przenieść do każdej tonacji
To niebieskie kółeczko to wszystkie tonacje durowe. Zaczynając od C- dur idzie się o kwinte w dół lub w górę i jest nowa tonacja z większą ilością znaków przykluczowych (w dół bemoli, w górę krzyżyków)
Idąc do środka widzisz po kolei wszystkie następne dźwięki w gamie czyli wszystkie w tonacji
Każda tonacja durowa ma swoją molową, która ma takie same dźwięki, te same znaki przykluczowe. Gama molowa jest zbudowana zawsze na 6 stopniu gamy durowej. Jest ona w żółtym kółeczku.
Dźwięki kończące się na -as to te z bemolami a te z -is to te z krzyżykami.
Tak można je używać zależy w jakiej tonacji jest utwór np. jesteś w D to możesz używać Fis i Cis, a nie ktrórych białych zamiast tego nie.
W sumie to w niektórych gatunkach można wszystkich używać, ale w tych bardziej melodyjnych już raczej nie
Ogólnie wierz mi to ma duży sens
Jak coś chcesz wiedzieć to pytaj ja to ogarniam.
Aha, każdy utwór można przenieść do każdej tonacji