Miks a dynamika nagrania i tajemnica Equalizera - Wersja do druku +- MusicProducers.pl / Produkcja muzyki / Poradniki / Forum (https://musicproducers.pl) +-- Dział: FORUM (https://musicproducers.pl/forum-forum) +--- Dział: Kosz (https://musicproducers.pl/forum-kosz) +--- Wątek: Miks a dynamika nagrania i tajemnica Equalizera (/temat-miks-a-dynamika-nagrania-i-tajemnica-equalizera) |
Miks a dynamika nagrania i tajemnica Equalizera - FL FAN - 8.03.2023 MIKS
Miksowanie ścieżek w całość to pewność co do każdego dźwięku i instrumentu, że jest słyszalny przy odpowiedniej głośności, czasie i miejscu w Twoim stereofonicznym pejzażu dźwiękowym, zwanym panoramą stereo. Chcę zwrócić uwagę na nieistniejącą w niektórych nagraniach dynamikę i zaapelować o rozważniejsze obchodzenie się z kompresorami, korektorami i limiterami.
Wróćmy do korzeni....
Kiedy wrzucimy profesjonalne nagranie do FL STUDIO i włączymy na nim Parametric EQ2 i włączymy w tym korektorze umożliwienie wizualizacji nachylenia minus 4,5 dB – otrzymujemy wyrównaną charakterystykę częstotliwościową. Zazwyczaj jest ona już włączona, ale warto ją wyłączyć czasem i poważnie się zastanowić co chcemy osiągnąć...
Muzyka często umniejsza znaczeniu wysokich tonów, a kładzie nacisk na niskie częstotliwości. Zgodnie z wieloma badaniami prowadzonymi w przeszłości, które doprowadziły do ustalenia konturów równej głośności, stwierdzając, że ludzie są na ogół bardzo spostrzegawczy w zakresie wysokich częstotliwości, a treści o niskiej częstotliwości wymagają znacznie większej mocy, aby być postrzegane jako równie głośne. Więc aby coś dobrze zabrzmiało w ludzkim uchu, musi istnieć odwrócona zależność między częstotliwością, a poziomem głośności.
Teraz spójrzmy na niektóre wykresy częstotliwościowe popularnych piosenek – bardzo różne utwory mają jedną wspólną cechę. We wszystkich występuje znaczny spadek w charakterystyce częstotliwościowej.
Obecnie muzyka pop nakazuje, że dla każdego podwojenia częstotliwości lub oktawy dźwięk powinien być o 4.5 dB cichszy. Co powyższe analizy widma tych nagrań tylko to potwierdzają.
DYNAMIKA W NAGRANIU
Zakres dynamiczny to odległość między najniższym, a najwyższym szczytem sygnału w materiale dźwiękowym. Jest to tak elementarna wiedza, że nie sposób o tym nie wiedzieć, zapomnieć czy zignorować zduszając tę dynamikę kompresorem czy limiterem wywołując efekt jednostajnej ściany dźwięku, która brzmi wyjątkowo nieprzyjemnie, gdyż nie zapewnia żadnych pozytywnych wrażeń brzmieniowych, estetycznych, emocjonalnych i zmysłowych.
Tak jak głośność, tak też i zakres dynamiki jest rozumiany w krótkim okresie czasu jak transjent uderzenia werbla, naprzeciw jego zanikania albo w dłuższym okresie czasu w trakcie przebiegu całej piosenki – wstęp, zwrotka, refren, zakończenie – każdy segment w innym zakresie dynamiki tylko po to, aby wywołać interesujące napięcie albo by uzyskać poszczególne zmiany emocjonalne w muzyce. (charakterystyce emocjonalnej nagrania)
Zauważ, że wartości powyżej 0 dB stanowią problem podczas renderowania do większości plików audio więc jest to kluczowy poziom podczas miksowania i ostatecznego pliku wyjściowego. Gdy poziom przekracza maksymalną wartość, dla której zaprojektowano format audio lub ścieżkę, nie ma już pionowego miejsca na dokładne odwzorowanie sygnału. W związku z tym ścieżki przekraczające maksymalną wartość są odcinane. Nazywamy to obcinaniem (clipping). Przycinanie wprowadza zniekształcenia i jeśli nie zostały one wprowadzone umyślnie - są niepożądane, a materiał nadaje się do ponownego rozważenia i miksowania. Ponieważ nie masz kontroli nad tym, jak przesteruje interfejs audio lub głośniki, najlepiej unikać tego na etapie wyjściowym.
|