Tutaj nie będę stawiał na szybkość lecz na jakość i będzie bardziej to skomplikowane, gdyż tutorial też miał być z założenia rozszerzoną treścią dla bardziej dociekliwych i wymagających twórców.
Tak jak poprzednio w wersji "na szybko" opcje Chorus ustaw na "Deep", Delay na "Stereoized" i Reverb na "The venue" oraz Comp na "Warming". Oczywiście konfiguracja tych opcji zależeć będzie od formy kompozycji - to tylko ustawienia wyjściowe.
Obydwie gałki "attack" (błękitna i zielona) zaznaczone czerwonymi strzałkami, są ustawione na max - podstawa tworzenia płynnie wchodzących padów.
Żółte strzałki kolejno z numerami:
1 - Release - ustaw na max, jeśli chcesz aby dźwięk trwał jak najdłużej, "opóźnienie uwolnienia"
2 - Decay - dajemy na max, aby dźwięk nie rozpadał się za szybko, współpracuje z opcją "Release" oraz "Pluck only on release", bo musi być ustawiona na większą wartość aby efekt był odczuwalny.
3 - Unison - Pogrubianie dźwięku, działa podobnie jak "chorus", lecz w przeciwieństwie do "chorus" gdzie działa to na efekt końcowy, tutaj każda nuta jest podbijana zdefiniowaną przez uzytkownika ilosćią tak zwanych "subdźwięków".
4 - Tremolo - przyjemny efekt, który idealnie współpracuje z efektem spod numeru 5
5 - Vibrato - dźwięk delikatnie drga.
6 - Pitch - Regulacja tonacji
7 - Detune - opcja wypaczania tonacji
8 - Harmonic mask mix - Tą gałką ustawiamy barwę dźwięku, gdy ustawimy wszystkie suwaki na zero i przekręcimy gałłkę maksymalnie w prawo, nie będzie słychać za wiele, działa to na zasadzie odcinania częstotliwości i decybeli. Warto tutaj eksperymentować i podnosić pojedynczo suwaki i nasłuchiwać wyniku.
Niebieska ramka - SUB - warto pobawić się tymi suwakami, gdyż nadają dodatkowych tonacji, basu, masy i głębi. Dźwięk staje się bardziej masywny, mocniejszy i pełen głębi.
Zielona ramka - Korektor - używamy by wykosić niepotrzebne przydźwięki, buczenie i rzężenie.
Pomarańczowa ramka - Portamento - włącz i ustaw aby brzmienia przechodziły płynnie bez pominięcia tonów pomiędzy nimi.
Ciemnozielona ramka - Filter envelope amount - można za jej pomocą uzyskać dźwięk "spod ziemi" który powoli wychodzi na wierzch, w miarę jak przekręcamy gałkę w prawo.
Biała ramka - Filter Frequency - ta gałka odpowiada za "jaskrawość" dźwięku, gdyż moduluje częstotliwością brzmienia dźwięków. Warto wykorzystać działanie gałek po lewej stronie.
Błękitna ramka - Resonance amount - nadaje dźwiękowi efekty, często piszczące, świszczące, laserowe, coś czasem jak rozsypane szkło pod wodą, a czasem zwyczajny flow z górnych częstotliwości do niższych - głównie przy kręceniu gałką "ofs" gdy "osc" jest na max , choć polecam różne konfiguracje - warto używać aby dodać jakichś wariacji swoim dźwiękom. Jeśli przestawimy tryb zaznaczony pomarańczową strzałką z "Classic" na "Noise" to będzie to brzmieć jak "elektroniczna woda" lub dźwięki przypominajace 8-bitowe brzmienie w zależności od innych ustawień ( Przypominam tu o możliwościach gałki w ciemnozielonej ramce i jej efekcie wychodzenia dźwięku spod ziemi - w takim połączeniu brzmi to świetnie.
Wspomniany efekt "elektronicznej wody" uzyskamy w następującej konfiguracji: Przełączamy na tryb "Noise" i ustawiamy Res - 50%, ofs - 0 % i osc 100 % - działa nawet bez innych efektów.
Przy ustawieniu gałek "Delay feedback level" oraz "Delay time" (w sekcji "Delay" na dole pomiędzy "Chorus" a "Reverb") uzyskamy tutaj naprawde niezwykłe pole do popisu przy niewielkim wkładzie pracy, ale należy się posługiwać tym umiejętnie, aby osiągnięty efekt był ciekawy i nie męczył uszu.
Inny ciekawy efekt uzyskamy w następującej konfiguracji: Wystarczy włączyć znów tryb "classic" - dodatkowo Reverb oraz Delay i przekręcić gałki "res", "ofs" i "osc" w prawo na max, a gałką "Filter Frequency" (z białej ramki) kręcić od zera do max i znów do zera aby uzyskać wspaniałe efekty specjalne.
Ciemnoróżowa ramka - Phaser - użyj, jeśli chcesz nanieść efekt "phaser" (bardziej mi pasuje używać go w gąszczu innych efektów, bo sam w sobie niewiele wnosi)
Jasnoróżowa ramka - ta sekcja odpowiada również za barwę dźwięków, przykładowo po przekręceniu gałki "Harmonizer mix" pady brzmią jak kościelne organy. Wspominałem o tym w wersji tworzenia padów "na szybko".
Właściwie to tyle potrzeba aby stworzyć naprawde rozwinięte brzmienia, pady i inne efekty przy okazji. Kończę zatem w tym miejscu aby nie zagmatwać całości. Przykładów nie będzie ponieważ musiałbym ich tu podać setki, aby zaprezentować wszystkie te opcje w dowolnej eksperymentalnej konfiguracji - zostawiam eksperymentowanie zatem Wam życząc tym samym owocnej pracy i ciekawych efektów!
Tak jak poprzednio w wersji "na szybko" opcje Chorus ustaw na "Deep", Delay na "Stereoized" i Reverb na "The venue" oraz Comp na "Warming". Oczywiście konfiguracja tych opcji zależeć będzie od formy kompozycji - to tylko ustawienia wyjściowe.
Obydwie gałki "attack" (błękitna i zielona) zaznaczone czerwonymi strzałkami, są ustawione na max - podstawa tworzenia płynnie wchodzących padów.
Żółte strzałki kolejno z numerami:
1 - Release - ustaw na max, jeśli chcesz aby dźwięk trwał jak najdłużej, "opóźnienie uwolnienia"
2 - Decay - dajemy na max, aby dźwięk nie rozpadał się za szybko, współpracuje z opcją "Release" oraz "Pluck only on release", bo musi być ustawiona na większą wartość aby efekt był odczuwalny.
3 - Unison - Pogrubianie dźwięku, działa podobnie jak "chorus", lecz w przeciwieństwie do "chorus" gdzie działa to na efekt końcowy, tutaj każda nuta jest podbijana zdefiniowaną przez uzytkownika ilosćią tak zwanych "subdźwięków".
4 - Tremolo - przyjemny efekt, który idealnie współpracuje z efektem spod numeru 5
5 - Vibrato - dźwięk delikatnie drga.
6 - Pitch - Regulacja tonacji
7 - Detune - opcja wypaczania tonacji
8 - Harmonic mask mix - Tą gałką ustawiamy barwę dźwięku, gdy ustawimy wszystkie suwaki na zero i przekręcimy gałłkę maksymalnie w prawo, nie będzie słychać za wiele, działa to na zasadzie odcinania częstotliwości i decybeli. Warto tutaj eksperymentować i podnosić pojedynczo suwaki i nasłuchiwać wyniku.
Niebieska ramka - SUB - warto pobawić się tymi suwakami, gdyż nadają dodatkowych tonacji, basu, masy i głębi. Dźwięk staje się bardziej masywny, mocniejszy i pełen głębi.
Zielona ramka - Korektor - używamy by wykosić niepotrzebne przydźwięki, buczenie i rzężenie.
Pomarańczowa ramka - Portamento - włącz i ustaw aby brzmienia przechodziły płynnie bez pominięcia tonów pomiędzy nimi.
Ciemnozielona ramka - Filter envelope amount - można za jej pomocą uzyskać dźwięk "spod ziemi" który powoli wychodzi na wierzch, w miarę jak przekręcamy gałkę w prawo.
Biała ramka - Filter Frequency - ta gałka odpowiada za "jaskrawość" dźwięku, gdyż moduluje częstotliwością brzmienia dźwięków. Warto wykorzystać działanie gałek po lewej stronie.
Błękitna ramka - Resonance amount - nadaje dźwiękowi efekty, często piszczące, świszczące, laserowe, coś czasem jak rozsypane szkło pod wodą, a czasem zwyczajny flow z górnych częstotliwości do niższych - głównie przy kręceniu gałką "ofs" gdy "osc" jest na max , choć polecam różne konfiguracje - warto używać aby dodać jakichś wariacji swoim dźwiękom. Jeśli przestawimy tryb zaznaczony pomarańczową strzałką z "Classic" na "Noise" to będzie to brzmieć jak "elektroniczna woda" lub dźwięki przypominajace 8-bitowe brzmienie w zależności od innych ustawień ( Przypominam tu o możliwościach gałki w ciemnozielonej ramce i jej efekcie wychodzenia dźwięku spod ziemi - w takim połączeniu brzmi to świetnie.
Wspomniany efekt "elektronicznej wody" uzyskamy w następującej konfiguracji: Przełączamy na tryb "Noise" i ustawiamy Res - 50%, ofs - 0 % i osc 100 % - działa nawet bez innych efektów.
Przy ustawieniu gałek "Delay feedback level" oraz "Delay time" (w sekcji "Delay" na dole pomiędzy "Chorus" a "Reverb") uzyskamy tutaj naprawde niezwykłe pole do popisu przy niewielkim wkładzie pracy, ale należy się posługiwać tym umiejętnie, aby osiągnięty efekt był ciekawy i nie męczył uszu.
Inny ciekawy efekt uzyskamy w następującej konfiguracji: Wystarczy włączyć znów tryb "classic" - dodatkowo Reverb oraz Delay i przekręcić gałki "res", "ofs" i "osc" w prawo na max, a gałką "Filter Frequency" (z białej ramki) kręcić od zera do max i znów do zera aby uzyskać wspaniałe efekty specjalne.
Ciemnoróżowa ramka - Phaser - użyj, jeśli chcesz nanieść efekt "phaser" (bardziej mi pasuje używać go w gąszczu innych efektów, bo sam w sobie niewiele wnosi)
Jasnoróżowa ramka - ta sekcja odpowiada również za barwę dźwięków, przykładowo po przekręceniu gałki "Harmonizer mix" pady brzmią jak kościelne organy. Wspominałem o tym w wersji tworzenia padów "na szybko".
Właściwie to tyle potrzeba aby stworzyć naprawde rozwinięte brzmienia, pady i inne efekty przy okazji. Kończę zatem w tym miejscu aby nie zagmatwać całości. Przykładów nie będzie ponieważ musiałbym ich tu podać setki, aby zaprezentować wszystkie te opcje w dowolnej eksperymentalnej konfiguracji - zostawiam eksperymentowanie zatem Wam życząc tym samym owocnej pracy i ciekawych efektów!